Main Article Content

Abstract

This community service program strives to make Arabic language learning more effective and successful by utilizing Arabic sentence puzzle media. This activity employs the notion of Participatory Action Research (PAR), specifically combining research, education, and action with people who actively participate in the service activity process. This service activity involved 51 students from Thamavitya Mulniti School's Smart Arabic classes VIII and IX in Thailand. This service activity will be carried out from August to September 2024. As a result of this activity, students demonstrated excellent participation in Arabic learning, with an average evaluation score of 93.90, a median score of 95 and a frequently occurring score (mode) of 100. There were six students received a score between 80 and 85.6. eleven students who had scores ranging from 85.6 to 91.2. fourteen students received scores ranging from 91.2 to 96.8, while 23 received scores between 96.8 and 100. This is due to the fact that puzzle media requires students to learn both visually and tactically. Additionally, group learning enables students to collaborate and share knowledge with one another.


Program pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk menjadikan pembelajaran bahasa Arab yang efektif dan berhasil dengan menggunakan bantuan media puzzle kalimat bahasa Arab. Kegiatan ini menggunakan konsep Participatory Action Research (PAR) yaitu sebuah Penelitian Tindakan Partisipatif dengan menggabungkan penelitian, pendidikan, dan aksi dengan subjek yang berpartisipasi aktif selama proses kegiatan pengabdian. Subjek dalam kegiatan pengabdian ini adalah 51 siswa kelas VIII dan IX kelas Smart Arabic di Thamavitya Mulniti School, Thailand. Kegiatan pengabdian ini dilakukan pada bulan Agustus hingga bulan September 2024. Hasil dari kegiatan ini, para siswa mampu mengikuti pembelajaran bahasa Arab dengan sangat baik dengan hasil evaluasi nilai rata-rata sebesar 93,90 dengan nilai tengah 95 dan nilai yang sering muncul (modus) sebesar 100. Siswa yang mendapatkan nilai 80 sampai 85,6 sejumlah 6 orang, siswa yang mendapatkan nilai 85,6 sampai 91,2 sebanyak 11 siswa. 14 orang siswa mendapatkan nilai 91,2 sampai 96,8 dan 23 siswa mendapatkan nilai 96,8 sampai 100. Hal ini dikarenakan media puzzle memfasilitasi siswa bukan hanya belajar melalui visual namun juga taktis. Selain itu, pembelajaran berkelompok juga memungkinkan siswa untuk berkolaborasi dan berbagi pengetahuan satu sama lain.

Keywords

Arabic Language Skill Language Learning Puzzle

Article Details

References

  1. Ananda, Y. (2019). Pengaruh Terapi Bermain Puzzle Terhadap Perkembangan Motorik Halus Pada Anak Pra Sekolah Di TK Inti Gugus Tulip III Padang Tahun 2018. Jurnal Keperawatan Abdurrab, 2(2), 29–35.
  2. Ayu, P. F., & Delrefi, D. (2021). Persepsi Guru Tentang Permainan Puzzle Terhadap Kemampuan Bermain Sensorimotor Anak di TK Shandy Putra Telkom Bengkulu. Research in Early Childhood Education and Parenting, 2(2). https://doi.org/10.17509/recep.v2i2.30697
  3. Azwar, I., Emiliasari, R. N., Dewi, S. L., Rahmasari, S. M., Wali, M., Nasution, A., Inayah, S., Angraini, L. M., Kania, N., Dwi, M., Supriyadi, E., & Widyastika, D. (2023). Inovasi Pembelajaran.
  4. Badruttamam, C. A., Kholidah, D. R., & Khofifah. (2021). Pengembangan Media Puzzle Mufrodat untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas 1. IBTIDA’, 2(2), 156–163. https://doi.org/10.37850/ibtida.v2i2.227
  5. Briliandy, N. R., & Inayati, N. L. (2024). Active Learning Methods to Improve the Arabic Language Skills of Pesma Students. 11.
  6. Haryono, E., Murtaqi, M. R. A., Izzah, A. N. L., & Septian, D. (2024). Metode-Metode Pelaksanaan PKM (Pengabdian Kepada Masyarakat) Untuk Perguruan Tinggi.
  7. Munawarah, R., & Ilmiani, A. M. (2024). Factors of difficulties in learning the Arabic language for students. Journal Of Foreign Language Learning and Teaching, 4(1), 55–63. https://doi.org/10.23971/jfllt.v4i1.8810
  8. Nur, M. R., Nursyamsiah, N., & Maulani, H. (2023). Analysis of Difficulties in Learning Tathbiq Hiwar at Senior High School. 13(1).
  9. Rahmat, A., & Mirnawati, M. (2020). Model Participation Action Research dalam Pemberdayaan Masyarakat. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 06(01), 62–71
  10. Rinandi, S., & Nurhidayati, N. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Game Puzzle untuk Meningkatkan Kemahiran Membaca Kata Bahasa Arab SDN Sambangan. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 2(9), 1209–1220. https://doi.org/10.17977/um064v2i92022p1209-1220
  11. Smith, S. (2020). Reading aloud, the production effect and memory. [Blog post]. Retrieved from https://frenchteachernet.blogspot.com/2020/02/reading-production-effect-and-memory.html
  12. Wiliam & Leahy, S. (2015). Embedding formative assessment: Practical techniques for K-12 classrooms. Learning Sciences International