Main Article Content
Abstract
Amṡāl dalam Al-Qur'an sering kali ditafsirkan oleh para ulama yang menguasai ilmu bahasa (lughah) dan kaidah-kaidahnya. penelitian ini bertujuan untuk menganalisis makna, unsur-unsur sertaragam perumpamaan dari Amṡāl. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif-deskriptif berbasis library research dengan pendekatan ilmu tafsir. Hasil penelitian menemukan bahwa Amṡāl dalam Al-Qur'an, memberikan penjelasan bahwa Amṡāl adalah cara untuk menyerupakan satu hal dengan hal lainnya berdasarkan kesamaan hukum, dengan tujuan mendekatkan konsep yang bersifat rasional kepada sesuatu yang dapat ditangkap oleh indera, atau menjelaskan hubungan antara dua hal yang berhubungan dengan indera melalui kemiripan yang dimilikinya. Selain itu Amṡāl terdiri dari beberapa bagian serta unsur-unsut yang saling melengkapi untuk menghasilkan perumpamaan yang efektif dan penuh makna.
Proverbs in the Qur'an are often interpreted by scholars who master the science of language (lughah) and its rules. This research aims to analyze the meaning, elements and various parables of Proverbs. This research uses field methods and literature studies with a descriptive qualitative approach. The approach used is tafsir to analyze proverbs in the Qur'an. The results of the study found that proverbs in the Qur'an, provide an explanation that proverbs are a way to resemble one thing with another based on legal similarities, with the aim of bringing a rational concept closer to something that can be captured by the senses, or explaining the relationship between two things related to the senses through their similarity. In addition, Proverbs consists of several parts and elements that complement each other to produce an effective and meaningful parable.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
- Abdul, J. (2008). Ulum al-Qur’an. Dunia Ilmu.
- As-Suyuṭi. (2018). Al-Itqân fî Ulūm Al-Qur‟ân. Risalah.
- Atiratun, N. J., Abidin, M. Z. H. Z., Hasan, A. R. A., Ismail, M., & Ahmad, B. J. (2020). Analisis Ayat-Ayat Amsal Al-Quran dalam Kemahiran Komunikasi Pengajaran dan Pembelajaran. Jurnal Islam Dan Masyarakat Kontemporari, 21(3), 1.
- Baidan, N. (2015). Wawasan Baru Ilmu Tafsir. Pustaka Pelajar.
- Fayyadh (al), M. J. (1995). al-Amṡāl fī al-Qur’an al-Karīm. al-Dār al-‘Alamiyyah li al-Kitāb al-Islāmiy.
- Halida, P. A. (2021). Amsal Al-Qur’an (Teori dan Aplikasi Gaya Bahasa Perumpamaan dalam Al-Qur’an).
- Hamid, S. (2002). Studi Ilmu Al-Qur’an. Jakarta: Inti media Cipta Nusantara.
- Jailani, A., & Hasbiyallah, H. (2019). Kajian Amtsal dan Qasam dalam Al Qur’an. Islamika : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 19(02), 16–26. https://doi.org/10.32939/islamika.v19i02.373
- Karim, D. A., Nurcahyati, N., Hasan, A. R., & Iskandar, N. M. (2024). Rahasia Amtsal Dalam Al-Qur’an:(Kajian Etnografi Aktualisasi Manusia Berkualitas Berdasarkan QS Ibrahim 24-25). Al Muhafidz: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 4(1), 117–136.
- Kefi, K. M. U. (2023). Scientific Approach To Study Of Al-Quran Mathematics. At-Thullab : Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 5(2), 143–155. https://doi.org/10.20885/tullab.vol5.iss2.art14
- M. Suud, F. (2017). Amsal al-Qur’an: Sebuah Kajian dalam Psikologi Pendidikan Islam. Fikrotuna, 5(1). https://doi.org/10.32806/jf.v5i1.2952
- Ratnasari, D., & Shodikin, E. N. (2021). Nilai Pendidikan Islam dalam Al-Qur’an Kajian Amtsal (Perumpamaan) Al-Qur’an. Jurnal At-Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 3.
- Rifa’in, A., & Latif, A. (2024). Amsal in the Qur’an. TAFASIR: Journal of Quranic Studies, 2(1), 85–97. https://doi.org/10.62376/tafasir.v2i1.33
- Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta.
- Tim Penyempurnaan Terjemahan Al-Qur’an. (2019). Al-Quran dan Terjemahannya Edisi Penyempurnaan. Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an,.