Main Article Content
Abstract
Pentingnya komunikasi efektif dalam membangun hubungan yang sehat di SMK Negeri 1 Kaliwungu. Melalui pendekatan deskriptif kualitatif dengan metode studi kasus, penelitian ini menggali secara mendalam fenomena komunikasi di lingkungan sekolah, khususnya dalam konteks pembentukan hubungan yang sehat antara guru dan siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perbedaan dalam gaya komunikasi, latar belakang budaya, dan persepsi seringkali menjadi penghalang dalam komunikasi yang efektif. Jurnal ini mengidentifikasi bahwa komunikasi yang efektif membutuhkan kombinasi elemen verbal dan non-verbal, serta keterampilan mendengarkan aktif dan memberikan umpan balik yang konstruktif. Pentingnya empati dalam komunikasi juga ditekankan, di mana empati memungkinkan seseorang untuk memahami perspektif orang lain dan membangun koneksi emosional yang kuat. Jurnal ini menyimpulkan bahwa peningkatan literasi budaya, penggunaan bahasa yang sederhana dan jelas, serta pengembangan keterampilan mendengarkan aktif dan memberikan umpan balik yang konstruktif merupakan strategi penting untuk mengatasi kendala komunikasi dan membangun hubungan yang lebih harmonis dan produktif di lingkungan sekolah.
Importance of effective communication in building healthy relationships at SMK Negeri 1 Kaliwungu. Using a descriptive qualitative approach with a case study method, this research delves into the phenomenon of communication within the school environment, particularly in the context of fostering healthy relationships between teachers and students. The findings reveal that differences in communication styles, cultural backgrounds, and perceptions often act as barriers to effective communication. The journal identifies that effective communication requires a combination of verbal and non-verbal elements, as well as active listening skills and providing constructive feedback. The importance of empathy in communication is also emphasized, where empathy enables individuals to understand others' perspectives and build strong emotional connections. This journal concludes that enhancing cultural literacy, using simple and clear language, and developing active listening and constructive feedback skills are crucial strategies to overcome communication barriers and build more harmonious and productive relationships within the school environment.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
- Anggraini, E. S. (2022). Membangun Komunikasi Efektif Verbal dan Non Verbal dalam Pembelajaran Anak Usia Dini di Kelurahan Negeri Baru. Jurnal Usia Dini, 8(1), 26. https://doi.org/10.24114/jud.v8i1.36190
- Asriati, N. (2020). ANALISIS LITERASI EKONOMI DALAM MEMBENTUK PERILAKU PRODUKTIF MAHASISWA MAGISTER PENDIDIKAN EKONOMI FKIP UNTAN. JURNAL EKONOMI PENDIDIKAN DAN KEWIRAUSAHAAN, 8(2), 199. https://doi.org/10.26740/jepk.v8n2.p199-212
- Fernandes, S., & Hardiizon, H. (2016). Hubungan Interpersonal Skill Karyawan terhadap Minat Masyarakat Muslim Menjadi Anggota Koperasi Syari’ah. AL-FALAH : Journal of Islamic Economics, 1(2), 129. https://doi.org/10.29240/jie.v1i2.97
- Fitriana, Q. A. & Hamim Rosyidi. (2021). Self-efficacy dan Kemampuan Mendengar Aktif Konselor Sebaya terhadap Kesehatan Mental. Jurnal Penelitian Psikologi, 12(2), 74–80. https://doi.org/10.29080/jpp.v12i2.631
- Hendra, T. & Siti Saputri. (2020). Korelasi Antara Komunikasi dan Pendidikan. Ishlah: Jurnal Ilmu Ushuluddin, Adab dan Dakwah, 2(1), 51–63. https://doi.org/10.32939/ishlah.v2i1.21
- Iwan, I. (2020). MERAWAT SIKAP SOPAN SANTUN DALAM LINGKUNGAN PENDIDIKAN. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1). https://doi.org/10.24235/tarbawi.v5i1.6258
- Kamaruzzaman, K. (2016). ANALISIS KETERAMPILAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL SISWA. JURNAL KONSELING GUSJIGANG, 2(2). https://doi.org/10.24176/jkg.v2i2.744
- Mahyadi Mahyadi & Mochammad Isa Anshori. (2023). Umpan balik dan Evaluasi Terhadap kinerja Organisasi: A Literature Review. Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi dan Kewirausahaan, 3(2), 161–178. https://doi.org/10.55606/jimek.v3i2.1781
- Miftah, M. (2014). PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK PENINGKATAN KUALITAS BELAJAR SISWA. 2.
- Nurhadi, Z. F., & Kurniawan, A. W. (2017). KAJIAN TENTANG EFEKTIVITAS PESAN DALAM KOMUNIKASI.
- Nurrachmah, S. (2024). Analisis Strategi Komunikasi Dalam Membangun Hubungan Interpersonal Yang Efektif. Jurnal Inovasi Global, 2(2), 265–275. https://doi.org/10.58344/jig.v2i2.60
- Rivaldi, A., Feriawan, F. U., & Nur, M. (n.d.). METODE PENGUMPULAN DATA MELALUI WAWANCARA.
- Sari, A. F. (2020). ETIKA KOMUNIKASI. TANJAK: Journal of Education and Teaching, 1(2), 127–135. https://doi.org/10.35961/tanjak.v1i2.152
- Wisman, Y. (2017). KOMUNIKASI EFEKTIF DALAM DUNIA PENDIDIKAN. Jurnal Nomosleca, 3(2). https://doi.org/10.26905/nomosleca.v3i2.2039
- Zulvianti, N. (2012). KOMUNIKASI EMPATI DALAM PELAYANAN MASYARAKAT.