Main Article Content
Abstract
Education provides an essential role in societal progress, and better teaching methods are required to pique students' interest in the learning process. This essay seeks to act as a type of community service on learning innovation by assisting students in Indonesia, particularly at Kiara Pandak Village School, in becoming more engaged in English courses through communicative approach methods. The communicative approach method is actively used in the classroom to require students to think critically, train their abilities, and be creative. This strategy can be applied to all subjects in school. Activities are organized to pique students' interest in learning English as a foreign language. Based on the results of the classroom assessment of effective learning methods, it is recommended that these strategies be used on a regular basis in English learning activities because they have been shown to boost students' interest and passion for learning. The article was produced based on the outcomes of workshop activities that assisted teachers in discovering the most successful and enjoyable style to teach English in Kiara Pandak Village, Bogor, West Java.
Pendidikan memiliki peran penting dalam kemajuan masyarakat, dan metode pengajaran yang lebih baik diperlukan untuk menarik minat siswa dalam proses pembelajaran. Tulisan ini berusaha untuk bertindak sebagai bentuk pengabdian masyarakat dalam inovasi pembelajaran dengan membantu para siswa di Indonesia, khususnya di Sekolah Desa Kiara Pandak, untuk lebih terlibat dalam pelajaran bahasa Inggris melalui metode pendekatan komunikatif. Metode pendekatan komunikatif digunakan secara aktif di dalam kelas untuk menuntut siswa berpikir kritis, melatih kemampuan mereka, dan kreatif. Strategi ini dapat diterapkan pada semua mata pelajaran di sekolah. Kegiatan-kegiatan diselenggarakan untuk menarik minat siswa dalam mempelajari bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Berdasarkan hasil penilaian kelas terhadap metode pembelajaran yang efektif, disarankan agar strategi ini digunakan secara teratur dalam kegiatan pembelajaran bahasa Inggris karena telah terbukti dapat meningkatkan minat dan semangat belajar siswa. Artikel ini dibuat berdasarkan hasil dari kegiatan lokakarya yang membantu para guru dalam menemukan cara yang paling berhasil dan menyenangkan untuk mengajar bahasa Inggris di Desa Kiara Pandak, Bogor, Jawa Barat.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
- Agustang, A., Mutiara, I., & Asrifan, A. (2021). Masalah Pendidikan di Indonesia.
- Apriana, D. (2019). Pengaruh Bahasa Inggris Terhaap Eksistensi Bahasa Indonesia di Era Globalisasi Sebagai Peluang Sekaligus Ancaman.
- CNN. (2022, November 20). Warga RI Tak Fasih Berbahasa Inggris, Posisi ke-81 dari 111 Negara Bacaartikel CNN Indonesia. Retrieved from CNN Indonesia: https://www.cnnindonesia.com
- Dauyah, E., & Yulinar. (2018). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Bahasa Inggris Mahasisiwa Non-Pendidikan Bahasa Inggris. Jurnal Serambi Ilmu, 196.
- Dewi, A., Aminah, D., & Dermawan, W. (2023). Emancipated Learning Independent Campus: Teaching Assistance Program As Collaborative Community Engagement Practive University. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat , 779-785.
- Diva, O., Firdaus, & Hilaliyah. (2024). Analisis Minat Belajar Siswa Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMAN 1 Ciruah Tahun Pelajaran 2023/2024. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 123-128.
- Harackiewicz, J., & Smith, J. (2016). Interest Matters: The Importance of Promoting Interest in Education. Policy Insights from The Behavioral and Brain Sciences, 220-227.
- Hartono, W. (2022). Efektivitas Pembelajaran Bahasa Inggris Pada Mahasiswa STAB Maitreyawira Pekanbaru. Guru Kita.
- Haryadi, R., Utarinda, D. P., & Sunarsi, D. (2023). Peran Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Informatika Utama, 28-35.
- Kariadi, D., & Suprapto, W. (2018). Model Pembelajaran Active Learning Dengan Strategi Pengajuan Pertanyaan untuk Meningkatkan Kualitas Proses Pembelajaran PKn. Education, 11-21.
- Kingdom, O., & J, M. (2013). The Role of Education in National Development: Nigerian Experience. European Scientific Journal , 312-320.
- Madhakomala, R., Hakim, M., & Syifauzzuhrah, N. (2022). Problems of Education in Indonesia and Alternative Solutions. International Journal of Business, Law, and Education, 135-144.
- Mubayyinah, N., & Ashari, M. (2017). Efektivitas Metode Active Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas X-A di SMA Darul Ulum 3 Peterongan Jombang . Jurnal Pendidikan Islam, 76-93.
- Nikmawati, N., Bintoro, H., & Santoso, S. (2021). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Hasil Belajar dan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 254-259.
- Syafroni, R. (2023). Pemanfaatan Media Youtube "Media Sharing" Pada Materi Menelaah Teks Prosedure Kelas. Kumawala: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 145-149.