Main Article Content
Abstract
Dekadensi moral di masyarakat sering kali disalahkan pada lembaga pendidikan dan para pendidik. Karena dalam hal ini telah mengabaikan peranan orang tua dan masyarakat dalam pendidikan. Dimana tugas untuk mendidik seharusnya menjadi kolaborasi antara orang tua dan lembaga pendidikan. Maka dari itu, pendidik yang ideal harus memenuhi kriteria tertentu, termasuk kompetensi dan moralitas, serta memahami pendidikan dari pandangan Islam. Pada artikel ini, akan membahas pandangan Al-Qur'an sebagai fungsi dari sumber pendidikan utama, yang mengandung pedoman relevan untuk berbagai aspek kehidupan, termasuk pendidikan. Metode pendidikan yang baik menurut Al-Qur'an melibatkan hikmah dan pelajaran yang baik, sehingga menghasilkan generasi yang cerdas secara spiritual dan intelektual. Pada artikel ini memahami kajian tafsir tematik dengan cara pendekatan metodologi pendidikan dalam pandangan qur’an. Dapat diketahui, bahwa hasil penelitian ini menegaskan pendidikan dalam Islam memiliki dimensi yang luas, mencakup aspek spiritual, moral, dan sosial. Pendidik dan peserta didik yang menjadi peran untuk saling mendukung dalam mencapai tujuan pendidikan moral. Melalui pemahaman yang mendalam terhadap ayat-ayat Al-Qur'an, diharapkan pendidikan dapat menjadi alat yang efektif dalam membentuk karakter dan meningkatkan kualitas generasi masa depan.
Moral decadence in society is often blamed on educational institutions and educators. Because in this case it has ignored the role of parents and the community in education. Where the task of educating should be a collaboration between parents and educational institutions. Therefore, the ideal educator must meet certain criteria, including competence and morality, as well as understand education from an Islamic point of view. In this article, we will discuss the view of the Qur'an as a function of the main source of education, which contains relevant guidelines for various aspects of life, including education. A good educational method according to the Qur'an involves wisdom and good lessons, so as to produce a generation that is spiritually and intellectually intelligent. In this article, we understand the study of thematic interpretation by means of an educational methodology approach in the view of the Qur'an. It can be seen that the results of this study confirm that education in Islam has a broad dimension, covering spiritual, moral, and social aspects. Educators and students are the role to support each other in achieving the goals of moral education. Through a deep understanding of the verses of the Qur'an, it is hoped that education can be an effective tool in shaping character and improving the quality of future generations
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
- Abidin, A. M. (2021). PENDIDIKAN MORAL DAN RELEVANSINYA DENGAN PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Paris Langkis, 2(1), 57–67. https://doi.org/10.37304/paris.v2i1.3282
- Abuddin Nata. (2016). Pendidikan dalam Perspektif Al-Qur’an. Prenada Media.
- Aflahul Awwalina Mey R, Trisakti Handayani, & Rose Fitria Lutfiana. (2021). ANALISIS IMPLEMENTASI BUDAYA SEKOLAH DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER RELIGIUS PESERTA DIDIK. 12(2). https://doi.org/10.21831/jpka.v12i2.35499
- Apriyansyah, D., Novianto, E., & Hidayat, R. (2022). Relevansi Pendidikan Akhlak Terhadap Pengintegrasian Nilai Moral Pada Pendidikan Non Formal. Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial dan Budaya, 4(1), 8–15. https://doi.org/10.31958/istinarah.v4i1.5654
- Arifin, Z., Afrida, A., Ah, N. M., & Sudirman, N. (2022). PENGUATAN PENDIDIKAN MORAL BAGI ANAK MELALUI DIDIKAN SUBUH DI TAMAN PENDIDIKAN AL-QUR’AN. Jurnal Pema Tarbiyah, 1(2), 62–69. https://doi.org/10.30829/pema.v1i2.2249
- Bakar, A. S. A. (2020). SISTEM PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Pendidikan Kreatif, 1(1). https://doi.org/10.24252/jpk.v1i1.14989
- Capella-Peris, C., Martí-Puig, M., Salvador-García, C., & Maravé-Vivas, M. (2021). Social, Personal, and Innovative Competencies Effect of Service-Learning in Physical Education Teacher Education: A Mixed-Methods Analysis. Frontiers in Education, 6. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.757483
- Erpida, J., Anwar, A., & Hitami, M. (2022). Konsep Pendidikan Dalam Al Quran. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 19(1), 1–12. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v19i1.384
- Farida, S. (2016). PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PRESPEKTIF ISLAM. Kabillah : Journal of Social Community, 1(1), 198–207. https://doi.org/10.35127/kabillah.v1i1.1
- Ika, M. M., & Putranti, Y. D. (2019). Penerapan Program Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Kelas Di Sekolah Dasar Se-Kecamatan Sleman Kabupaten Sleman. Elementary Journal : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 42–52. https://doi.org/10.47178/elementary.v2i1.613
- Irmawati, S. (2021). Penerapan Budaya Islami di Lingkungan Sekolah. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 1(3), 281–288. Retrieved from https://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/guau/article/view/62
- Martatik, M. (2019). Implementasi Prinsip-prinsip Pendidikan dalam Islam. Andragogi, 7(2), 304–320. https://doi.org/10.36052/andragogi.v7i2.91
- Mujib, A. (2022). KONSEP PENDIDIKAN KARAKTER DALAM AL-QUR’AN. Al Mumtaz: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 1(1), 1–12. Retrieved from https://ejournal.amypublishing.com/ojs/index.php/mumtaz/article/view/17
- Nasution, M. H. (2020). METODE NASEHAT PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM. 5(1).
- Priono, A. (2022). Integrasi Ilmu dan Agama dalam Upaya Membangun Etika dan Pendidikan Moral dalam Pembelajaran Islam. Book Chapter of Proceedings Journey-Liaison Academia and Society, 1(1), 65–71. Retrieved from https://j-las.lemkomindo.org/index.php/BCoPJ-LAS/article/view/7
- Rizqina, A. L., & Suratman, B. (2020). PERAN PENDIDIK DALAM MENANAMKAN NILAI AGAMA DAN MORAL ANAK USIA DINI. Didaktika : Jurnal Kependidikan, 14(1), 18–29. https://doi.org/10.30863/didaktika.v14i1.760
- Rubini, R. (2019). PENDIDIKAN MORAL DALAM PERSPEKTIF ISLAM. AL-MANAR : Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 8(1), 225–271. https://doi.org/10.36668/jal.v8i1.104
- Wahyuningsih, S. (2021). KONSEP PENDIDIKAN AKHLAK DALAM AL QUR’AN. JURNAL MUBTADIIN, 7(02), 191–201. Retrieved from https://journal.an-nur.ac.id/index.php/mubtadiin/article/view/138