Main Article Content
Abstract
Perempuan merupakan faktor utama dalam kemajuan peradaban, jika dalam suatu peradaban tersebut baik, maka peradaban tersebut akan menjadi baik begitupun sebaliknya. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui pendidikan akhlak perempuan yang terkandung dalam Qs An-Nur ayat 31. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif, melalui teknik penelitian kepustakaan menggunakan yang berkaitan dengan isi pembahasan. Subjek penelitian adalah perempuan, prosedur penelitian menelaah teori-teori seperti buku-buku, artikel, jurnal maupun tulisan lainnya yang relevan. Teknik analisis data yaitu mengkaji ulang keabsahan teori tahap selanjutnya yaitu menyusun karya ilmiah. Hasil utama artikel terkait pendidikan akhlak untuk perempuan telaah dari QS An-Nur ayat 31 yaitu pentingnya menutup aurat serta menjaga pandangan bagi perempuan muslimah.
Women are the main factor in the progress of civilization, if a civilization is good, then that civilization will be good and vice versa. The aim of this research is to determine women's moral education as contained in Qs An-Nur verse 31. This research uses descriptive qualitative methods, using library research techniques that are related to the content of the discussion. The research subjects are women, research procedures examine theories such as books, articles, journals and other relevant writings. The data analysis technique is reviewing the validity of the theory. The next stage is compiling a scientific work. The main result of the article regarding moral education for women is a study of QS An-Nur verse 31, namely the importance of covering the private parts and maintaining one's gaze for Muslim women.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
- ABDUL MU'IZ, S. (2020). ADAB BERINTERAKSI ANTAR LAWAN JENIS PADA QS. AN-NUR AYAT 30-31. EL-WAROQOH: JURNAL USHULUDDIN DAN FILSAFAT, 4(2), 195-211.
- Anisa Salsabila Rahmah, M. R. (2023). Relevansi Berhijab Terhadap Pembentukan Perilaku Muslimah. Studia Quranika: Jurnal Studi Qur'an, 7(2), 257-283.
- Armalinda, R. S. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Pergaulan Muslimah dari QS. An-Nur Ayat 31. Bandung Conference Series: Islamic Education, 2(2), 387-394.
- Awaliatul Laili, Akbar Nur Aziz, N. F. (2023). Pandangan Muhammad Shahrur Mengenai Konsep Pakaian Perempuan Muslim. Jurnal Studi Islam dan Kemuhammadiyahan, 3(2), 116-131.
- Herniti, E. (2013). GENDER DAN PERMASALAHNNYA DALAM PERSPEKTIF ISLAM. Thaqafiyyat, 14(2), 138-156.
- Hunsouw1, Nurlaili Syahida Latukau, M. T. (2024). REVIEW METODOLOGI FATWA MAJELIS ULAMA INDONESIA (ANALISIS FATWA TENTANG HAK DAN KEDUDUKAN PEREMPUAN). JURNAL Al-MUQARANAH : JURNAL HUKUM DAN PEMIKIRAN ISLAM, 2(2), 16-37.
- Jannah, M. (2024). KORELASI ANTARA WANITA, PERHIASAN, DAN AURAT DALAM AL-QUR’AN SURAH AN-NUR AYAT 31 MENURUT PRESPEKTIF MUFASSIR NUSANTARA. ANWARUL: Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 4(1), 42-66.
- Khusairi, H. (2022). KONTEKSTUALISASI PENDIDIKAN KARAKTER PERSPEKTIF AL-QUR’AN. Millennial, 2(2), 18-33.
- Laelatussa’adah, S. (2022). Implikasi Pendidikan menurut Persfektif Al-Qur’an Surat An-Nuur Ayat 30-31 tentang Adab Menjaga Pandangan. Bandung Conference Series: Islamic Education, 2(2), 557-562.
- Nurhayati, I. (2020). PENDIDIKAN AKHLAK DALAM BERPAKAIAN BAGI PEREMPUAN MENURUT SURAT AN-NUR AYAT 31 DAN AL-AHZAB AYAT 59. Thoriqotuna | Jurnal Pendidikan Islam, 1-21.
- Putri, T. E. (2021). KETELADANAN SAYYIDAH FATIMAH AZ-ZAHRA TENTANG PENDIDIKAN AKHLAK BAGI MUSLIMAH. PROGRAM STUDI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM FAKULTAS TARBIYAH, 1-120.
- Rahendra Maya,Samsul Ariyadi, Ade Naelul Huda, H. A. (2023). FASHION SHOW MUSLIM: Studi Tafsir Qur'an Surah An-Nur ayat 31 dan Qur'an Surah Al-Ahzab ayat 59. Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir, 8(02), 297-312.
- Siregar, E. (2016). PEMIKIRAN QASIM AMIN TENTANG EMANSIPASI WANITA. Kafa’ah: Jurnal Ilmiah Kajian Gender, VI(2), 251-274.
- Siti Rokhani, Fajar Novitasari, A. L. (2024). Etika Berbusana dalam Kitab Tafsir Al-Qurthubi. Hamalatul Qur’an: Jurnal Ilmu-Ilmu, 5(2), 331-334.
- Sulistiyawati, E. (2024). ETIKA PERGAULAN LAKI-LAKI DAN PEREMPUAN DALAM ALQUR'AN. El-Waroqoh, 8(1), 120-136.
- Susanti Hasibuan, Suci Handayani, E. R. (2024). Komunikasi Dakwah dalam Kewajiban Berjilbab di Indonesia. TADBIR: Jurnal Manajemen Dakwah, 6(1), 101-114.
- Tulus Musthofa, Nur Saidah, A. A. (2024). Problematika Penurunan Karakter Perempuan Di Era Globalisasi:. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(6), 2776-2793.
- Wahdah, U. (2024). Karakteristik Wanita Shalihah dalam Surah An-Nisa’ Ayat 34: Analisis Penafsiran Ath-Thabari dan Relevansinya dalam Konteks Kekinian. Jurnal Semiotika-Q: Kajian Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir, 4(2), 631-645.
- Wijayanti, R. (2017). Jilbab Sebagai Etika Busana Muslimah dalam Perspektif Al-Qur’an. CAKRAWALA: Jurnal Studi Islam, XII(2), 151-170.
- Yuni Setya Ningsih, Ni’matul fauz, Y. E. (2024). Eksistensi Muslimah Sebagai Pillars of Positive-Digital Change melalui Ibrah Sayyidah Fatimah Azzahra. el-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 7(2), 332-343