Main Article Content
Abstract
Abstrak
Proses dakwah terjadi karena adanya interaksi antara sejumlah unsur yang meliputi: da’i (komunikator) atau penyampai dakwah, penerima atau pendengar, lingkungan dan sarana (media dakwah). Unsur-unsur tersebut merupakan sebuah sistem yang saling mempengaruhi antara satu dengan yang lainnya dalam suatu aktivitas dakwah. Salah satu Masjid yang menghidupkan dakwah dengan berbagai media yang dimiliki adalah Masjid As Sofia Bogor. Adapun tujuan penelitian ini agar mengetahui gambaran pengelolaan media dakwah masjid yang dilakukan oleh pengurus Masjid As sofia sehingga masjid-masjid yang ada menjadi makmur, dan menjadi sentral kegiatan dakwah masyarakat di sekitarnya. Metode penelitian ini yang digunakan adalah metode penelitian deskriptif, yaitu merupakan penelitian terhadap masalah-masalah berupa fakta-fakta saat ini dari suatu populasi. Tujuan penelitian deskriptif adalah untuk menguji hipotesis atau menjawab pertanyaan yang berkaitan dengan current status dari subyek yang diteliti. Konsep media dakwah masjid As Sofia adalah memaksimalkan peran media yang ada dengan berbagai diversifikasinya untuk menunjang kelangsungan tujuan dakwah yang utama yaitu menyampaikan intisari, ilmu serta informasi keagamaan seluas-luasnya. Media Dakwah masjid As Sofia memegang konsep sebagai media, wasilah, sarana untuk mencapai tujuan dakwah, kemudian dikembangkan dalam bentuk jenis-jenis media dakwah lain yang mencakup media visual, audio visual, media cetak, dan media-media akhlak.
Abstract
The da'wah process occurs because of the interaction between a number of elements which include: da'i (communicator) or preacher of da'wah, recipient or listener, environment and facilities (media da'wah). These elements constitute a system that influences each other in a da'wah activity. One of the mosques that enliven da'wah with various media is the As Sofia Mosque, Bogor. The purpose of this study is to find out the description of the management of the mosque's da'wah media carried out by the administrators of the As Sofia Mosque so that the existing mosques become prosperous, and become the center of the da'wah activities of the surrounding community. This research method used is descriptive research method, which is a study of problems in the form of current facts from a population. The purpose of descriptive research is to test hypotheses or answer questions related to the current status of the subjects studied. The concept of the As Sofia mosque preaching media is to maximize the role of the existing media with various diversifications to support the continuity of the main missionary goal, namely conveying the essence, knowledge and religious information as widely as possible. Media Da'wah As Sofia mosque holds the concept as a medium, wasilah, a means to achieve da'wah goals, then developed in the form of other types of da'wah media which include visual media, audio visual, print media, and moral media.
Keywords
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
- Bachtiar, Wardi, Metode Penelitian Ilmu Dakwah, Logos Wacana Ilmu, Jakarta 1997
- Basrowi dan Suwandi, Memahami Penelitian Kualitatif, Jakarta: PT Rineka Cipta, 2008
- Bulif, Buletin Idul Fitri Masjid Jogokariyan, Yogyakarta: 1438H, edisi 22
- Indriantoro, Nur dan Bambang Supomo, Metodologi Penelitian Bisnis Untuk Akuntansi dan Manajemen, Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta, 2009
- Kriyantono,Rachmat, Teknik Praktis Riset Komunikasi, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2008
- Kurniadin, Didin dan Imam Machali, Manajemen Pendidikan Konsep dan prinsip pengolaan pendidikan, Yogyakarta : Ar-ruz media, 2016
- Muh E. Ayub, Muhsin dan Ramlan Mardjoened, Manajemen Masjid Petunjuk Praktis Bagi Pengurus, Jakarta: Gema Insani, 1997
- Muh. E Ayub, Muhsin MK, dan Ramlan Mardjoned, Manajemen Masjid, Jakarta: Gema Insani, 1997
- Muh. E Ayub, Muhsin MK, dan Ramlan Mardjoned, Manajemen Masjid, Jakarta: Gema Insani press, 2001
- M. Dunaedi Ghony & Fauzan Almanshur, Metode Penelitian Kulitatif, Ar-Ruzz Media, Jogjakarta 2012,
- M Jazir, Arsip Masjid, Profil Masjid Jogokariyan
- Mustari, Mohamad, Manajemen Pendidikan, Jakarta: Rajawali Pers, 2014
- Musfah, Jejen, Manajemen Pendidikan teori kebijakan dan praktek, Jakarta: Prenada Media Group, 2015
- M Syakur, Manajemen Masjid : Study Kasus Masjid Nurrahman Kavling Pelita Air Servise Depok. Skripsi Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam, 2014
- Supardi, Manajemen masjid dalam pembangunan masyarakat, Yogyakarta: UII Press, 2001
- Sutarmadi, Ahmad, Manajemen Masjid Kontemporer, Jakarta: Media Bangsa, 2012
- Samad, Duski, Manajemen Masjid Kota Padang, Padang: Dewan Masjid Kota Padang, 2008
- Mayasari, Manajemen kemasjidan di kantor kementrian agama tingkat kabupaten/kota, http//:eprints.walisongo.ac.id, 2014
- Pengertian Manajemen Masjid. http://www.scribd.com