Main Article Content
Abstract
Abstrak
Kurikulum dalam pendidikan Islam adalah pengalaman belajar. Segala kegiatan pembelajaran yang terjadi di lembaga pendidikan adalah bagian dari kurikulumm baik itu kegiatan di luar ataupun di dalam kelas. Sekolah adalah miniatur masyarakat. Bila sekolah baik maka masyarakat juga demikian. Proses perencanaan adalah usaha untuk menyiapkan masa yang akan datang melalui keputusan keputusan yang diambil pada masa kini. Perencanaan dalam pendidikan adalah keputusan yang dibuat tentang tujuan belajar beserta strategi dan metode yang dibutuhkan untuk mencapai tujuan tersebut serta telaah tentang efektivitas dan makna dari metode dan strategi tersebut. Kurikulum mengandung empat komponen inti yaitu: tujuan, isi, metode, dan evaluasi. Perbedaan pendidikan Islam dengan pendidikan lainnya terletak orientasinya yang menuju pada kehidupan setelah kematian. Perencanaan kurikulum pendidikan Islam harus berasaskan nilai nilai ketuhanan dan berlandaskan pada sumber sumber Islam itu sendiri, karena pendidikan Islami adalah bagian dari misi Islam yang rahmatan lil ‘alamin. Dalil dalil dari Al Qur’an dan Hadits adalah ruh dan hikmah dalam perencanaan kurikulum pendidikan Islam. Perencanaan kurikulum yang baik akan menjadikan output pendidikan Islam sesuai dengan tujuan pendidikan yang telah dicanangkan.
Abstract
The curriculum in Islamic education is a learning experience. All learning activities in educational institutions are part of the curriculum, both outside and inside the classroom. Schools are small communities. If the school is good, then the community is too. The planning process attempts to prepare for the future through decisions made in the present. Planning in education is a decision made about learning objectives and the strategies and methods needed to achieve these goals and a study of the effectiveness and meaning of these methods and techniques. The curriculum contains four core components: objectives, content, processes, and evaluation. The difference between Islamic education and other education lies in its orientation towards life after death. Islamic education curriculum planning must be based on religious values and Islamic sources because Islamic education is part of the Islamic mission that is rahmatan lil 'alamin (mercy to the world). The arguments from the Qur'an and Hadith are the spirit and wisdom in planning Islamic education curriculum. Good curriculum planning will make the output of Islamic education following the educational goals that have been proclaimed.
Keywords
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
- Afrizal. (2016). Metode Penelitian Kualitatif. Depok: Rajawali Pers.
- Akbar, T.S. (2015). “Manusia Dan Pendidikan Menurut Pemikiran Ibn Khaldun Dan John Dewey.” Jurnal Ilmiah Didaktika 15(2):222–43.
- Al Abrasyi, M.A. At-Tarbiyyah Al Islamiyyah wa Falasifatuha, Beirut: Darul Fikr Al-Arabiy
- Alfarisi, S. (2020). “Analisis Pengembangan Komponen Kurikulum Pendidikan Islam Di Madrasah Diniyah.” Rayah Al-Islam 4(02):347–67. https://doi.org/10.37274/rais.v4i02.346.
- Al Hazimy, K. (2000). Ushul at Tarbiyah al Islamiyah. Riyadh: Daar ‘Aalami al Kutub.
- An Nahlaawy, A. (2010). Ushul at Tarbiyah al Islamiyah wa Asaalibuha. Damascus: Daar al Fikr.
- Arif, W. (2017).” The Profile Of Knowledge, Skill, And Attitude Of Mathematics Teachers In Implementing 2013 Curriculum Based On The Teachers Working Period In Public Junior High Schools In Bulukumba District” Jurnal Daya Matematis, 5(1), 69. https://doi.org/10.26858/jds.v5i1.3031
- Arifin, H.M. (2016). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara
- Asy Syaibaani, U. (1988). Falsafatu at Tarbiyah al Islamiyah. Ad daar al ‘Arabiyah Lil Kutub.
- Cooper, H. (2010). Research synthesis and meta-analysis (4th ed.). Thousand Oaks,
- CA: Sage.
- Fitriani, F. (2019). “Proses Perencanaan Total Quality Management Dalam Pendidikan Islam” Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(2), 171-183. https://doi.org/10.30863/didaktika.v11i2.164
- Hamalik, O. (2010). Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
- Hermawan, Y. C., Juliani, W. I., & Widodo, H. (2020). “Konsep Kurikulum Dan Kurikulum Pendidikan Islam” Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(1), 34-44.
- Idris, F., Hassan, Z., Ya’acob, A., Gill, S. K., dan Awal, N. A. M. (2012). “The Role of Education in Shaping Youth’s National Identity.” Procedia - Social and Behavioral Sciences 59:443–50. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.299
- Lazwardi, D. (2017). “Manajemen Kurikulum Sebagai Pengembangan Tujuan Pendidikan” Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 7(1), 119-125. https://doi.org/10.24042/alidarah.v7i1.1112
- Muhardi. (2004). “Kontribusi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia.” Mimbar XX(4):478–92.
- Muhaimin, H. (2010). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. PT Rajagrafindo, Jakarta.
- Priyanto, D. (2011). “Pengembangan Perencanaan Pendidikan Islam (Konsep Strategi Pengembangan Di Indonesia)” INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 16(3), 294-307. https://doi.org/10.24090/insania.v16i3.1594
- Puslidatin BNN. (2019). Penggunaan Narkotika di Kalangan Remaja Meningkat. Diakses pada 10 Januari 2022, https://bnn.go.id/penggunaan-narkotika-kalangan-remaja-meningkat/
- Roqib, M. (2009). Ilmu Pendidikan Islam; Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga dan Masyarakat. LKIS Pelangi Aksara. Hlm
- Sagala, S. (2016). Filsafat Pendidikan Islam H. M. Rasjidi (1915-2001). Rayah Al-Islam 1(01):134–139.
- Saufi, A., & Hambali, H. (2019). “Menggagas Perencanaan Kurikulum Menuju Sekolah Unggul” AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 29-54. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v3i1.497
- Sa'ud, U., & Makmun, A. (2009). Perencanaan Pendidikan. Remaja Rosdakarya.
- Yunus, S. 2020. Potret Pendidikan Indonesia, Siapa yang Harus Berbenah? | kumparan.com. Diakses pada 10 Januari 2022, https://kumparan.com/syarif-yunus/potret-pendidikan-indonesia-siapa-yang-harus-berbenah-1tKr0bDEZwG/2