Main Article Content
Abstract
Pada dasarnya pendidikan adalah bagaimana usaha untuk meningkatkan proses pembelajaran, sehingga tujuan pendidikan dapat tercapai dan menghasilkan generasi manusia yang beriman dan bertaqwa kepada Alah swt. Dalam agama Islam saah satu cara agar menambah keimanan dan ketaqwaan kepada Allah swt adalah dengan cara mempelajari dan menghafal Al - Qur’an. Dari banyaknya berbagai macam metode yang digunakan untuk mempelajari Al-Qur’an, salah satunya adalah menggunakan metode talaqqi. Metode talaqqi bertujuan untuk mempermudah peserta didik dalam menghafal Al-Qur’an . Dalam artikel ini akan membahas tentang pengaruh penerapan metode talaqqi terhadap hasil belajar tahfidzul Qur’an. Yang dimana penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adakah pengaruh metode talaqqi terhadap hasil belajar tahfidzul Qur’an peserta didik pada siswa SDIT Al-Falaah Simo. Peneltian ni menggnakan pedekatan kuantitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah : Angket, tes tertulis, dan wawancara. Hal ini dibuktikan dari hasil Uji Hipotesis diperoleh hasil dengan menandakan bahwa korelasi antara variabel X dan variabel Y adalah rendah. Untuk mengetahui diterima atau ditolaknya hipotesis perlu dikonsultasikan terlebih dahulu dengan r tabel dengan N=20, yang pada taraf signifikan 1% besarnya 0,453 dan pada taraf signifikan 5% besarnya 0,329 Ternyata r empiris adalah lebih besar dari pada r tabel, atau dengan kata lain ro > rt pada taraf signifikan 1% dan ro > rt pada taraf signifikan 5%. Maka, hipotesis alternatif yang berbunyi ”Ada pengaruh yang positif antara Penerapan Metode Talaqqi terhadap Hasil Belajar Tahfidzul Qur’an pada Siswa Kelas III SDIT Al-Falaah Simo Boyolali Tahun Pelajaran 2022/2023.” diterima atau terbukti kebenarannya.
Basically education is how efforts to improve the learning process, so that educational goals can be achieved and produce generations of people who believe and fear Allah in Islam, one way to increase your faith and devotion to Allah SWT is by studying and memorizing the Qur’an. Of the many different methods used to study the Qur’an , one of them is the talaqqi method. The talaqqi method aims to make it easier for students to memorize the Al-Qur’an . In this article, we will discuss the influence of the application of the talaqqi method on learning outcomes of tahfidzul Qur’an. Which is where this study aims to determine whether there is any effect of the talaqqi method on learning outcomes of students tahfidzul Qur’an at SDIT Al-Falaah Simo Students. This research uses a quantitative approach. Data collection techniques used in this study were questionnaire, written tests, and interviews. This is evidenced from the results of the Hypothesis Test obtained by indicating that the correlation between variabel X and variable Y is low. To find out whether the hypothesis is accapted, it is necessary to find out whether the hypothesis is accepted or rejected, it is necessary to first consult the r table with N20. Which at a significant level of 1% is 0.452 and at a significant level of 5% it is 0.329 it turns out that empirical r is greater than r table, or in other words ro>it at a significant level of 5%. So, the alternative hypothesis reads “There is a positive influence between the Application of the Talaqqi Method on Learning Outcomes of Tahfidzul Qur’an in Grade III Students at SDIT Al-Falaah Simo Boyolali in the 2022/2023 Academic Year.” Accepeted or proven true.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
- Abuddin Nata. (2009) Cet.1 Perspektif islam tentang Strategi Pembelajaran, Jakarta: Kencana Prenada Media Group
- Arikunto. 2007. Manajemen Penelitian. Jakarta : Rineka Cipta.
- Departemen pendidikan dan kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: pandom media nusantara.
- Jamal Ma’mur Asmani.(2013) Cet.IX, 7 Tips Aplikasi Pakem Pembelajaran aktif,kreatif,efektif dan menyenangkan, Jogyakarta: Diva Presss
- Sekretaris Ditjen Pendidikan Islam. (2006) Cet 1. UU dan Peraturan Pemerintah RI tentang Pendidikan, Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Islam Departemen Agama RI
- Sibaweh, I. (2015). Pendidikan Mental Menuju Karakter Bangsa:: Berdasarkan Ilmu Pengetahuan Dari Masa Ke Masa. Deepublish.
- Sujana, H., Swarnamani, S., & Suresh, S. (1996). Application of artificial neural networks for the classification of liver lesions by image texture parameters. Ultrasound in medicine & biology, 22(9), 1177-1181.