Main Article Content

Abstract

Maharah Qira'ah learning often faces technical challenges, such as difficulties in vocabulary comprehension and text reading. This can be caused by a lack of innovation in the use of learning media and engaging approaches. This research aims to develop Maharah Qira'ah learning media based on Edutainment with the assistance of Socrative to create a more enjoyable and interactive learning experience, thereby increasing students' interest and reading skills. The research method used is the Research and Development (R&D) model Borg and Gall, including needs analysis, planning, product development, expert validation, trial, and refinement. Through a student needs questionnaire with a percentage of 72.997%, it was stated that students needed the development of new media and approaches. The results of media expert validation showed a percentage of 90% (very feasible), and material expert validation showed a percentage of 91.42% (very feasible). This proves that the Socrative media developed with an Edutainment approach is very feasible to be used as Maharah Qira'ah learning media at SMA Muhammadiyah 6 Palembang. The implication of this research is the creation of innovative learning media that can enhance students' abilities and interest in Maharah Qira'ah learning.

Keywords

Edutainment Maharah Qiro’ah Socrative

Article Details

References

  1. Agustina Ns, S., & Mavianti, M. (2024). Implementasi Pembelajaran Thaharah Berbasis Edutainment yang Kreatif dan Inovatif pada Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 61–73. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.417
  2. Amalia Tauhidah, N., & Arij Abiyyah, A. (2024). Strategi Konten Pembelajaran Bahasa Arab Pada Instagram: Analisis Komparatif Akun Edukasi. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 5(3), 459–474. https://doi.org/10.37274/ukazh.v5i3.1104
  3. Ansyah, S., Ritonga, M., & Alrasi, F. (2020). SISTEM KAJI DUDUAK SEBAGAI STRATEGI PEMBELAJARAN MAHARAH AL-QIRA’AH DI MADRASAH BATANG KABUNG. Arabi : Journal of Arabic Studies, 5(2), 191. https://doi.org/10.24865/ajas.v5i2.257
  4. Ernawati, E. (2021). Penerapan Metode Qowaid Wa Tarjamah Dalam Meningkatan Maharah Qiro’ah (Ketrampilan Membaca) Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas VII D MTsN 5 Kediri. 2(4).
  5. Fajarwati, T., Mukmin, M., & Hidayah, Nurul. (2015). Pembelajaran Bahasa Arab dengan Metode Genius Learning Menggunakan Media Blooket di MI Ikhlasiyah Palembang. ATALIC: Arabic Teaching and Learning International Conference, Vol.1 No.1 (2025).
  6. Hafid, W., Imron, K., & Nurani, Q. (2025). Analisis Artificial Intelligence (AI) dan Internet of Things (IoT) terhadap Aplikasi Scratch sebagai media pembelajaran bahasa Arab di smart society 5.0. ATALIC: Arabic Teaching and Learning International Conference, Vol 1 No 1.
  7. Hakim Al-Ghozali, M. D. & Alfinnaturrohmah. (2024). Analisis Gaya Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Maharah Qiroah Dengan Metode Jigsaw. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 5(2), 104–111. https://doi.org/10.37274/ukazh.v5i2.942
  8. Hidayah, N. L. (n.d.). METODE PEMBELAJARAN BAHASA ARAB MAHARAH AL-QIRO`AH (KETRAMPILAN MEMBACA) BAHASA ARAB DENGAN CARA MEMBACA DI DEPAN KELAS DAN DITIRUKAN.
  9. Hidayah, N., Mukmin, M., & Apriyani, G. (2024). Kemampuan Abad 21 Siswa pendidikan menengah di Sumatera Selatan: Sebuah Tinjuan Pembelajaran Menulis berbahasa arab di madrasah. MUSLA, Vol 2 No 1.
  10. Hidayah, Nurul, Mukmin, M., & Cardasyifa. (2024). CEFR Pada Materi Bahasa Arab: Inovasi Pembelajaran Ramah Anak Pada Sekolah Dasar. https://doi.org/10.19105/kiddo.v1i1.12742
  11. Hidayah, Nurul, Mukmin, M., & Rahma, M. (2021). Kecerdasan dan Kepribadian Siswa di SMP IT Fathona Palembang dan Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Berbicara. Taqdir, Vol. 7 No. 1 (2021). https://doi.org/10.19109/taqdir.v7i1.8455
  12. Huzaifi, F., & Ridlo, U. (n.d.). Pengembangan Instrumen Evaluasi Maharah Al-Kalam (Tingkatan, Soal, dan Tes).
  13. Irmansyah, I., Alfath Qaaf, M., & Yuslina, Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab menggunakan Aplikasi Canva berbasis SAVI (Somatis, Auditori, Visual,dan Intelektual). Al-Mashadir: Journal of Arabic Education and Literature, Vol 3 No 1 (2023). https://doi.org/10.30984/almashadir.v3i01.610
  14. Irmansyah, I., & Pratiwi, L. (2021). Model Pembelajaran Seven Power Key Dalam Pembelajaran Bahasa Arab di SMP IT Fathonah Palembang. Al-Mashadir: Journal of Arabic Education and Literature, Vol 1 No 1 (2021). https://doi.org/10.30984/almashadir.v1i1.85
  15. Maftuh, H. (2017). Implementasi Konsep Edutainment Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Smpnegeri 1 Boyolali. 1(1).
  16. Maharani, F., Jumhur, J., & Muhammad, K. (2025). Desain Bahan Ajar Nahwu menggunakan Pendekatan Inkuiri. Inovasi Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Arab, Vol 4 No 1 (2024).
  17. Mahbub, M., & Khusnul, R. (2022). Pengembangan Media Audio Visual Untuk Pembelajaran Maharah Istima’ Di Madarasah Tsanawiyah Al-Amiriyah Blokagung Banyuwangi. TADRIS AL-ARABIYAT: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 252–264. https://doi.org/10.30739/arabiyat.v2i2.1629
  18. Malta Devi, P., Wasilah, W., & Nazarmanto. (2025). Pengaruh Gaya Belajar, Sikap Belajar, Dan Pemahaman Nahwu Terhadap Penguasaan Maharah Qira’ah Kelas VIII PUtri MTS Barokah Al-Haromain. Vol 4 No 1 (2024).
  19. Muhammad, K., Yuniar, Y., & Purnama, N. (2025). Pengembangan Bahan Ajar Maharah Kalam Berbasis QANTUM Learning menggunakan Media Flip Book di MI Al-Ishlah Palembang. ATALIC: Arabic Teaching and Learning International Conference, Vol 1 No 1 (2025).
  20. Pakihun, M., Ritonga, M., & Bambang, B. (2021). Problematika Pembelajaran Qiro’ah untuk Kelas VIII di Madrasah Tsanawiyah Darussalam Aur Duri Sumani Solok. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2). https://doi.org/10.18196/mht.v3i2.10883
  21. Prof. Dr. Sugiyono. (2013). METODE PENELITIAN KUANTITATIF, KUALITATIF DAN R&D. ALFABETA.
  22. Purnawanti, A., Imron, K., & Dewi, K. (2022). Pengembangan Permainan Ular Tangga Berbasis Audio Untuk MENINGKATKAN Perkembangan Kognitif Pada Anak Kelompok B di TK Tunas Karya Kota Pagar Alam. Vol 4 No 4 (2022).
  23. Ramadhani, A., Yuniar, Y., & Alfath Qaaf, M. (2025). Pembelajaran Qira’ah Dengan Model Index Card Match Menggunakan Kitab Muthala’ah Al-Haditsah di MI Mujahidin Palembang. Vol 1 No 1 (2025), 464–482.
  24. Rasyid, F., & Makruf, I. (2023). Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Dengan Metode Bernyanyi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab di SDIT Al Jabar. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 4(2), 425–440. https://doi.org/10.37274/ukazh.v4i2.824
  25. Ridlo, A., Sabila Rizqia, A., & Syihabuddin. (2024). Pemahaman Guru Bahasa Arab terhadap Evaluasi Pembelajaran di SMA Islam Al Azhar 14 Semarang. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 5(3), 364–374. https://doi.org/10.37274/ukazh.v5i3.981
  26. Rohayati, E., Wasilah, W., & Rahmadewi, S. (2024). Pembelajaran Shorof menggunakan Buku Al-Maqsud dengan Metode Istiqraiyyah. Tapis : Jurnal Penelitian Ilmiah, 8(1), 49. https://doi.org/10.32332/tapis.v8i1.8406
  27. Sabana, R., Imron, K., & Ulayya, S. (n.d.). Pengembangan Materi Qira’ah Berbasis pendekatan Saintifik dengan Media Pixton Komik di MTSN 1 Palembang. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, vol 16 No 1 (2024). http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v16i1.24344
  28. Saripudin, A., & Yuningsih Faujiah, I. (2018). STRATEGI EDUTAINMENT DALAM PEMBELAJARAN DI PAUD (Studi Kasus Pada TK di Kota Cirebon). Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, Vol. 4, No.1, 129–149.
  29. Sungkar, A. (n.d.). Problematika Linguistik Dalam Pembelajaran Maharah Qiro’ah Pada Jurusan Pendidikan Bahasa Arab UIN Raden Intan Lampung. Arabia: Journal of Arabic Language Education, 11, No 1.
  30. Suri, S. W., Darman, R., & Pratama, A. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Android dengan Pendekatan Edutainment Kelas X DKV di SMKN 1 Kinali. Jurnal Pustaka Data (Pusat Akses Kajian Database, Analisa Teknologi, dan Arsitektur Komputer), 3(1), 25–29. https://doi.org/10.55382/jurnalpustakadata.v3i1.421
  31. Suriani, N., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.55
  32. Syuhudi, A. & Hafidah. (2023). Analisis Buku Bahasa Arab 1 dan Buku Bahasa Arab Baina Yadai Auladina 1 dari Segi Kriteria dan Prinsip Buku Ajar. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 4(2), 325–346. https://doi.org/10.37274/ukazh.v4i2.773
  33. Ummi, M., Imron, K., & Nurani, Q. (2025). Pengembangan Instrumen Evaluasi Pembelajaran Qira’ah Berbasis Wordwall Tipe Whack-A-Mole di SMA Aisyiyah 1 Palembang. ATALIC: Arabic Teaching and Learning International Conference, Vol 1 No 1 (2025).
  34. Wachidah, H. N. (2023). Digital Visual Literacy: Penggunaan Digital Book Creator Sebagai Media Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab (Maharah Kalam) Terhadap Mahasiswa di Lingkungan Pendidikan Tinggi. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 4(2), 533–549. https://doi.org/10.37274/ukazh.v4i2.857
  35. Wijaya, M., & Hikmah, F. (2023). Problematika Pembelajaran Maharah Qiro’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 858–864. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4880
  36. Wisya Sari, A., Imron, K., & Dewi, K. (2023). Pengaruh Permainan Edukatif Track Ball terhadap perkembangan Kognitif Anak di KB Al-Latif (di KB Kelompok B Usia 5-6 Tahun Al-Latif Kecamatan Suak Tapeh Kabupaten Banyuasin III). JPDK: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, Vol 5 No 1 (2023). https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i1.11788