Main Article Content
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui problematika pembelajaran bahasa Arab di sekolah yang paling krusial dan dominan agar akar permasahan tersebut menemukan solusi pemecahan demi berlangsungnya pembelajaran bahasa Arab yang berkualitas. Penelitian ini menggunakan metode systematic literature review. Penulis mengumpulkan artikel dengan kata kunci pembelajaran bahasa Arab di sekolah. Hasil penelitian menunjukan bahwa problematika pembelajaran bahasa Arab di sekolah didominasi oleh problematika non linguistik yang terdiri dari faktor guru dan siswa. Faktor guru yang menghambat adalah guru bahasa Arab yang tidak kompeten dan profesional. Sedangkan faktor siswa adalah rendahnya motivasi dan minat siswa belajar bahasa Arab.
This research aims to identify the most crucial and dominant issues in Arabic language learning in schools in order to find solutions that will facilitate the implementation of quality Arabic language education. The research employs a systematic literature review methodology. The author gathered articles using keywords related to Arabic language learning in schools. The results of the research indicate that the issues in Arabic language learning at schools are predominantly non-linguistic, consisting of teacher and student factors. The inhibiting teacher factor is the incompetence and lack of professionalism among Arabic language teachers. On the other hand, student factors include low motivation and interest in learning Arabic.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
- Ahmad Solkan. (2021). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Siswa MI Miftahul Falah Jakenan Pati. EDULAB: Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 5(2), 183–196. doi: 10.14421/edulab.2020.52-06
- Aliyya Laubaha, S., Yasin, Z., & Zikran Adam, M. (2022). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah. Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 98–108. doi: 10.58194/as.v1i2.475
- Amiruddin, A., & Fatmawati, F. (2018). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA SISWA KELAS VIII SMP UNISMUH MAKASSAR. Al-Maraji’ : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 27–39.
- Amirudin, N. (2017). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. TAMADDUN, 1–12. doi: 10.30587/tamaddun.v0i0.66
- Asbarin, A., & Amalia, N. N. (2022). Tantangan dan Problematika Pembelajaran Bahasa Arab pada Santri MTs Al-Irsyad Tengaran 7 Kota Batu. AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 19–28. doi: 10.30863/awrq.v3i2.3033
- Chasanah, U., & Prastowo, A. (2021). EVALUASI KURIKULUM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB UNTUK PERBAIKAN MUTU AKADEMIK DI MI MAMBAUL MA’ARIF. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 272–299. doi: 10.21274/taalum.2021.9.2.272-299
- Defiani, D. (2019). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab di SMP IT Insan Mulia Batanghari. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab, 21(02), 215. doi: 10.32332/an-nabighoh.v21i02.1684
- Fajriyah, F. U. (2021). Problematika-Problematika Pembelajaran Bahasa Arab pada Siswa SMP NU Kajen Kabupaten Pekalongan. At-Tajdid: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 10(2), 397–413. doi: 10.52640/tajdid.v10i2.240
- Farid, F., & Hatami, M. H. (2022). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB BERDASARKAN KMA (KEPUTUSAN MENTERI AGAMA) NOMOR 183 TAHUN 2019 PADA MADRASAH TSANAWIYAH ARRAHMATUL ABADIYYAH BANJARMASIN. Jurnal Al-Fawa’id : Jurnal Agama dan Bahasa, 12(1), 116–128. doi: 10.54214/alfawaid.Vol12.Iss1.210
- Fatah, A. (2017). Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab (Respon, Tantangan Dan Solusi Terhadap Perubahan). Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 8(1). doi: 10.21043/arabia.v8i1.1942
- Hamdah, L. (2022). Problematika Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII dalam Pembelajaran Bahasa Arab SMP IT Yapidh. Ta’limi | Journal of Arabic Education and Arabic Studies, 1(1), 1–19. doi: 10.53038/tlmi.v1i1.8
- Hizbullah, N., & Mardiah, Z. (2015). Masalah Pengajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah di Jakarta. JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 2(3), 189–198. doi: 10.36722/sh.v2i3.145
- Iswanto, R. (2017). Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pemanfaatan Teknologi. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 1(2 December), 139–152. doi: 10.29240/jba.v1i2.286
- Mardiyah, T. (2017). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MADRASAH TSANAWIYAH PESANTREN SABILIL MUTTAQIEN. PERSPEKTIVE : Jurnal Program Studi Pendidikan Agama Islam, 10(2), 20–45.
- Pakihun, M., Ritonga, M., & Bambang, B. (2021). Problematika Pembelajaran Qiro’ah untuk Kelas VIII di Madrasah Tsanawiyah Darussalam Aur Duri Sumani Solok. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 159–182. doi: 10.18196/mht.v3i2.10883
- Parihin, P., Hidayah, N., Rusandi, H., & Nurlaeli, H. (2022). ANALISIS PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH. JURNAL MAHASANTRI, 2(2). doi: 10.57215/pendidikanislam.v2i2.150
- Setyowati, N. (2020). Problematika Pembelajaran Kitabah dan Tarjamah di Madrasah Ibtidaiyah. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 1(1), 32–42. doi: 10.37680/aphorisme.v1i1.323
- Siswanto, S. (2010). Systematic Review Sebagai Metode Penelitian Untuk Mensintesis Hasil-hasil Penelitian (Sebuah Pengantar). Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 13(4), 21312. doi: 10.22435/bpsk.v13i4
- Supriadi, A., Akla, A., & Sutarjo, J. (2020). Problematika Pengajaran Bahasa Arab Di Madrasah Aliyah. An Nabighoh, 22(2).
- Suryadi Nasution. (2021). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Negeri 2 Model Medan. Studi Arab, 12(2), 88–102. doi: 10.35891/sa.v12i2.2587
- Syaifullah, M., & Izzah, N. (2019). Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 3(1 May), 127–144. doi: 10.29240/jba.v3i1.764
- Takdir, T. (2020). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab, 2(1), 40–58. doi: 10.47435/naskhi.v2i1.290
- Thoriq Nofiansyah, M., Yamani, Z., & Bamualim, M. (2022). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI SDIT DARUS SUNNAH SUMBAWA. Jurnal Al-Fawa’id: Jurnal Agama dan Bahasa, 12(2). doi: https://doi.org/10.54214/alfawaid.Vol12.Iss2.291
- Vadhillah, S., Alimin, A., & Suharmon, S. (2017). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Batu Mandi Tilatang Kamang. Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 8(1). doi: 10.21043/arabia.v8i1.1941
- Yunisa, M. (2022). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab dalam Aspek Ilmu Nahwu dan Sharaf pada Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Laboratorium Jambi. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Budaya Islam, 3(02), 63–79.
- Zakiah, N. (2021). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah Al Islamiyah Kotabumi Lampung Utara. Indonesian Journal of Instructional Technology, 52–66.