Main Article Content
Abstract
This study aims to determine the ability of Arabic morphosemantic analysis on digital natives who are not native Arabic speakers. The research method used is descriptive quantitative with percentage-based analysis. Data were collected through an open-ended multiple-choice test that was structured based on morphosemantic indicators. The validity of the test instrument has been confirmed by Arabic morphosemantics experts. The study involved 34 digital native Arabic students, selected through a purposive sampling technique. The results show that the morphosemantic analysis ability of digital native non-Arabic speakers is generally considered insufficient, with a percentage of 49.2%. The ability in the aspects of word derivation and shighat is classified as moderate with a percentage of 67.6% and 65.7% respectively, while the ability in the aspects of affixes, word roots, semantic aspects, and wazan is categorized as "very poor" with a percentage of 44.7%, 42.1%, 37.2%, and 36.4% respectively. This study concludes that the morphosemantic analysis ability of digital native non-Arabic speakers is still at a deficient level, and effective strategies need to be developed to improve it
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan analisis morfosemantik bahasa Arab pada digital native yang bukan penutur asli Arab. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif dengan analisis berbasis persentase. Data dikumpulkan melalui uji pilihan ganda terbuka yang disusun berdasarkan indikator morfosemantik. Validitas instrumen uji telah dikonfirmasi oleh ahli morfosemantik bahasa Arab. Penelitian melibatkan 34 mahasiswa bahasa Arab digital native, dipilih melalui teknik purposive sampling. Hasilnya menunjukkan bahwa kemampuan analisis morfosemantik digital native non penutur Arab secara umum tergolong kurang, dengan persentase 49.2%. Kemampuan dalam aspek derivasi kata dan shighat diklasifikasikan sebagai sedang dengan persentase masing-masing 67.6% dan 65.7%, sementara kemampuan dalam aspek imbuhan, akar kata, aspek semantik, dan wazan dikategorikan sebagai “sangat kurang” dengan persentase masing-masing 44.7%, 42.1%, 37.2%, dan 36.4%. Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa kemampuan analisis morfosemantik digital native non penutur Arab masih memiliki tingkat yang kurang, dan strategi yang efektif perlu dikembangkan untuk meningkatkannya.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
- Abdilah, A. J., Nurbayan, Y., & Sopian, A. (2023). Lafaz Ayah dalam Al-Qur’an (Kajian Semantik Makna Abun dan Walidun). Rayah Al-Islam, 7(1), 554–561. https://doi.org/10.37274/rais.v7i1.718
- Ahmadi, A., & Ilmiani, A. M. (2020). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab (Konvensional hingga Era Digital) (H. Hamidah (ed.); 1st ed.). Ruas Media 2020.
- Albab, U. (2022). Kemampuan Menulis Arab pada Mahasiswa Non Pesantren di Era Digital. Tamaddun: Jurnal Kebudayaan Dan Sastra Islam, 22(2), 107–121.
- Annisa, M. N., Arista, D., Udin, Y. La, & Wargadinata, W. (2023). Pemerolehan Bahasa Arab sebagai Bahasa Kedua (Kajian Psikolinguistik). ‘Ajamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 12(2), 468–484. https://doi.org/10.31314/ajamiy.12.2.468-484.2023
- Ariyanti, N. (2023). Analisis Kesalahan Makna Kontekstual Pada Mata Kuliah Tarjamah Arab-Indonesia (Studi Kasus Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab Universitas Jambi Tahun 2021). Universitas Jambi.
- Asy’ari, H. (2016). Keistimewaan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Al-Qur’an. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 1–28. https://doi.org/https://doi.org/10.31538/ndh.v1i1.5
- Boini, B., Sahrul, S., Wahab, W., & Kurniawan, S. (2024). Strategi Pembelajaran di Era Postmodern: Peningkatan Hasil Belajar Melalui Pendekatan Active Learning pada Generasi Digital Native. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(01), 41–52. https://doi.org/https://doi.org/10.46963/mash.v7i01.1461
- Faris, H., & Abdurrahman, M. (2023). Analisis Penerjemahan Bahasa Arab ke Bahasa Indonesia Melalui Artificial Intelligence Chat GPT. Al-Af’idah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Pengajarannya, 7(2), 170–172. https://doi.org/https://doi.org/10.52266/al-afidah.v7i2.1967
- Fauziah, I. R. N., Syihabudin, S., & Sopian, A. (2021). Analisis Kualitas Tes Bahasa Arab Berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS). LISANUNA: Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 10(1), 45–54. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/ls.v10i1.7805
- Ghozali, D. D., & Khoiriyatunnisa, L. (2021). Analisis Morfo-Semantik Penggunaan Istilah Berbahasa Arab dalam Jejaring Sosial Instagram. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 63–79. https://doi.org/https://doi.org/10.52593/klm.02.1.05
- Hidayah, N., Busri, H., & Kuswardono, S. (2018). Fi’il Mazid dalam Al-Qur’an Juz 1 (Tinjauan Morfosemantis). Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 7(1), 45–53. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/la.v7i1.26079
- Humayro, A. (2021). Taraduf dalam Al-Qur’an pada Juz 15, 16, 17 (Analisis ’Ilm Ad-Dilalah Lafadz Al-Insan dan Basyar). Ad-Dhuha: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Budaya Islam, 2(1), 61–75.
- Irawan, R. (2020). Perubahan Fonologis Dan Morfologis Kata Serapan Sunda Dari Al-Qur’an Dan Pemanfaatannya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 3(1), 61–76. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v3i1.23749
- Juaeni, U. (2023). Cara Mudah Belajar Ilmu Shorof. Jombang: CV. Nakomu.
- Kosim, A. (2020). Penerapan Linguistik Arab Dalam Memahami Bahasa Al-Qur’an. Kaamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1(1), 20–37. https://doi.org/https://doi.org/10.52593/klm.01.1
- Kusuma, E. D., & Yulia, F. (2023). Analysis of Arabic-Indonesian Translation Errors on Google Translate. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 5(2), 1–13. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v5i2.2722
- Laura, H. M., Rufaidah, M. F., Hizbullah, N., & Asfar, D. A. (2022). Makna Leksikal dan Kontekstual Sinonimi Kata حزب /Ḥizb/ dalam Berita Politik Media Arab Daring. SINASTRA: Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Seni, Dan Sastra, 1(0), 401–416. https://www.proceeding.unindra.ac.id/index.php/sinastra/article/view/6179
- Maksum, M., & Tafiati, T. (2019). Medan Makna Morfosemantik kata Auliya dalam Al-Qur’an: Kajian Semantik dengan Pendekatan Analisis Komponensial. Diwan : Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 11(1), 1–17. https://doi.org/https: //doi.org/10.15548/diwan.v11i1.175
- Manoppo, N., Laubaha, S. A., & Basarata, N. (2022). Ragam Aplikasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. ASSUTHUR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 98–108. https://doi.org/https://doi.org/10.58194/assuthur.v1i2.473
- Miftahuddin, A. (2015). Pembentukan Kata Dan Istilah Dalam Bidang Hubungan Internasional Pada Bahasa Arab Tinjauan Semantis Dan Morfologis. Andrew’s Disease of the Skin Clinical Dermatology., 12(2), 1–27. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/almakrifah.12.02.02
- Munir, M. (2018). Pendekatan Struktural dalam Pelajaran Bahasa Arab. Jurnal Shaut Al-’Arabiyyah, 6(1), 13. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/saa.v6i1.5644
- Nur, T. (2018). Infleksi Dan Derivasi Dalam Bahasa Arab:Analisis Morfologi. Metalingua: Jurnal Penelitian Bahasa, 16(2), 273–283. https://doi.org/10.26499/metalingua.v16i2.280
- Nurmala, M., Sopian, A., Saleh, N., & Syihabuddin, S. (2022). Why is Masdar Important? An Investigating of Masdar and its Translation. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 5(1), 82–93. https://doi.org/http://doi.org/ 10.17509/alsuniyat.v5i1.44843 JURNAL
- Ramadhana, R. N., Elyani, E. P., & Mu’in, F. (2022). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Analisis Sastra. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 15(2), 279–292. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30651/st.v15i2.13379
- Rambe, P. (2015). Analisis Kemampuan Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab Dalam Memahami Bentuk-Bentuk Kosakata (studi anilisis pembelajaran bahasa arab dari segi morfologi). Kutubkhanah: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 18(2), 97–111. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/kutubkhanah.v18i2.1475
- Ruhmadi, A., & Al Farisi, M. Z. (2023). Analisis Kesalahan Morfologi Penerjemahan Arab–Indonesia pada ChatGPT. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 4(1), 55–75. https://doi.org/10.37680/aphorisme.v4i1.3148
- Ruslan, R., Safa, N. A., & Burga, M. A. (2023). Perkembangan Makna Bahasa Arab: Studi Fenomena Semantik dalam Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 348–359. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i1.10942
- Sukoco, I. W., Yunita, E., & Juansah, D. E. (2024). Analisis Makna Leksikal, Sinonim, dan Antonim pada Teks Laporan Hasil Pengamatan di Buku ESPS Bahasa Indonesia untuk Kelas VI di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(1), 516–526. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.6703 ISSN
- Sulaikho, S., Wargadinata, W., Nurhad, N., & Munir, M. S. (2023). Pembuatan Konten YouTube Sebagai Upaya Mempercepat Pemahaman Shorof. Benjole: Borneo Journal of Language and Education, 3(2), 138–147. https://doi.org/https://doi.org/10.21093/benjole.v3i2.6443
- Tafiati, T., Maksum, M., Khoiriah, K., & Wendry, N. (2022). Nabi Muhammad SAW Sebagai Pendidik: Studi Tematis Hadis Perspektif Morfosemantik dan Didaktik. Diroyah : Jurnal Studi Ilmu Hadis, 6(2), 79–94. https://doi.org/https://doi.org/10.15575/diroyah.v6i2.12955
- Ungu, F. N. W., & Asyatibi, A. A. (2023). Peran Lingkungan Bahasa Dalam Pemerolehan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Kajian Teoritis Pemerolehan Bahasa Arab Pada Siswa Non-Native di Pondok Thursina IIBS Malang). Konferensi Nasional Tarbiyah UNIDA Gontor “Integration of Language and Education in Shaping Islamic Characters,” 573–589.