Main Article Content
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi pemahaman guru Bahasa Arab terhadap evaluasi pembelajaran di SMA Islam Al Azhar 14 Semarang. Evaluasi adalah proses penting dalam pendidikan yang membantu mengukur efektivitas pembelajaran dan memberikan umpan balik untuk perbaikan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Subjek penelitian adalah guru Bahasa Arab yang dipilih berdasarkan kriteria tertentu seperti pengalaman mengajar dan keterlibatan aktif dalam evaluasi pembelajaran. Data dikumpulkan melalui wawancara mendalam dengan panduan semi-terstruktur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru memahami evaluasi sebagai alat untuk mengukur hasil belajar siswa dan mengidentifikasi perkembangan mereka. Guru menggunakan berbagai metode evaluasi seperti tes tulis, tes lisan, praktik langsung, dan proyek, serta menghadapi tantangan dalam pelaksanaannya seperti kurangnya motivasi siswa dan hambatan teknis. Guru mengatasi tantangan ini dengan pendekatan yang menghibur dan relevan serta merasa perlu untuk mendapatkan pelatihan lebih lanjut mengenai evaluasi pembelajaran. Penggunaan teknologi dalam evaluasi juga dianggap membantu meningkatkan motivasi siswa. Secara keseluruhan, penelitian ini memberikan pemahaman mendalam tentang pentingnya evaluasi dalam pembelajaran Bahasa Arab dan peran vital guru dalam melaksanakannya.
This research aims to explore Arabic language teachers' understanding of learning evaluation at Al Azhar 14 Islamic High School Semarang. Evaluation is an important process in education that helps measure the effectiveness of learning and provides feedback for improvement. This research uses a qualitative approach with a case study method. The research subjects were Arabic language teachers who were selected based on certain criteria such as teaching experience and active involvement in learning evaluation. Data was collected through in-depth interviews with semi-structured guides. The research results show that teachers understand evaluation as a tool to measure student learning outcomes and identify their development. Teachers use various evaluation methods such as written tests, oral tests, direct practice, and projects, and face challenges in their implementation such as lack of student motivation and technical obstacles. Teachers overcome these challenges with an entertaining and relevant approach and feel the need to receive further training in learning evaluation. The use of technology in evaluation is also considered to help increase student motivation. Overall, this research provides an in-depth understanding of the importance of evaluation in Arabic language learning and the vital role of teachers in implementing it.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
- Amin, N. F. (2023). Konsep Dasar Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab. 01.
- Fadilla, H., Ramadhan, A. H., Purnama, A., Bayani, N., & Agil, S. (2023). Pengaruh Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran terhadap Kualitas Peserta didik. 02(01).
- Habibi, B. Y. (2016). PENGEMBANGAN KURIKULUM BAHASA ARAB SEBAGAI MATA PELAJARAN BAHASA ASING DI SEKOLAH MENENGAH ATAS (SMA) (Studi Kasus di SMA Negeri 2 dan SMA Negeri. 8(2).
- Idrus, L. (2019). Evaluasi dalam proses pembelajaran. Educational Journal, 9(2), 920-924.
- Izomi, M. S. (2023). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab Terhadap Metode pembelajaran Maharatul Kalam di SMP Islam Al-Azhar NW Kayangan Batu Layar Lombok Barat. 2(1).
- Lestari, R. L., Murtopo, B. A., & Maryanto, M. (2022). Analisis Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Metode Bernyanyi di Kelas V MI Ma’arif NU Tanjungsari. IBTIDA- Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 2(2), 54–63. https://doi.org/10.33507/ibtida.v2i2.769
- Miftha Huljannah. (2021). Pentingnya Proses Evaluasi Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. EDUCATOR (DIRECTORY OF ELEMENTARY EDUCATION JOURNAL), 2(2), 164–180. https://doi.org/10.58176/edu.v2i2.157
- Muhimmatul Choiroh. (2021). EVALUASI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB BERBASIS MEDIA E-LEARNING. Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab, 3(1), 41–47. https://doi.org/10.47435/naskhi.v3i1.554
- Musarwan, M., & Warsah, I. (2022). Evaluasi Pembelajaran (Konsep. Fungsi dan Tujuan) Sebuah Tinjauan Teoritis. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 186–199. https://doi.org/10.58561/jkpi.v1i2.35
- Qutni, D., & Nawawi, M. (2022). TELAAH KURIKULUM BAHASA ARAB SLTP DAN SLTA DI ERA NEW NORMAL PROVINSI JAWA TENGAH. 11(1).
- Setia Siregar, U. (2023). EVALUASI PEMBELAJARAN PADA KURIKULUM 2013 DENGAN KURIKULUM MERDEKA. Jurnal Al Burhan, 3(1), 21–29. https://doi.org/10.58988/jab.v3i1.100
- Suarga, S. (2019). HAKIKAT, TUJUAN DAN FUNGSI EVALUASI DALAM PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN. Inspiratif Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.24252/ip.v8i1.7844